top of page
  • Writer's pictureKenn Schmidt Nielsen

Ajax Amsterdam, og er nu i Eindhoven hos PSV

Fredag havde jeg møde med Akademi direktøren Jan Olde Riekerik kl 15. Efter at have fået en gennemgang af Ajax og deres “systemer”, fik vi en snak omkring fodbolden og dens udvikling. Spændende indgang de har hos Ajax. De vælger faktisk at gå modsat mange andre klubber der lægger flere træningspas ind, ja så vælger man lidt den modsatte model hos Ajax. Færre træninger, men længere pas når man så er igang. Deres fremtidige projekt med Adidas er bestemt osse en MEGET anderledes tilgang, og noget der helt sikkert vil “rykke” spillerne. Og så var de SLET ikke bange for at bruge andre sportsgrene i deres træningsmetoder. Spændende. Mmm. Jeg selv har længe gået med en lille tanke om hvordan man kunne udvikle træningen yderligere. Specielt omkring målmandstræningen.

Mandag forlod jeg så Amsterdam.. Havde parkeret i midtbyen, damn… det var dyrt. I et P hus, hvor bilen tog elevatoren til taget… ha ha. det var sku sjovt at prøve, Lidt skidt da jeg så skulle hente min bil 2 dage senere, og skulle af med 90 €. Damn. Ikke nok med det, så valgte jeg at stille min taske inden jeg tog gangen mod bilen på 6. etage, OG GLEMTE så alt om tasken da jeg kom ned i gadeplan. Næææsten ude af byen, fu.. .. Tilbage til inderbyen.

Jeg skal lige advare ALLE der har planer om at køre i bil i indercity i Amsterdam. Det kan godt være vi har mange cykler i KBH, men Amsterdam.. De er jo sindsyge de cyklister… Der er udover cyklister, osse lige fodgængere, OG SPORVOGNE man skal tage højde for. Det var alt andet end en fed oplevelse. PAS PÅ hvis du har planer om dette. En måde man kan komme ud af dette på, er faktisk selv at agere cyklist, efter man har parkeret bilen ved “det olympiske Stadion”, eller tage toget ind efter man har gjort det samme, UNDER Amsterdam Arena… Og så er det noget billiere i P afgift. 90 € i indercity er jo HELT VÆK !!!

Nå, mandag på Ajax’s akademi stod den på U12/U13/U14/U15 og U16 træning. Fik en god snak med Dennis Bergkamp som træner Ajax’s U12. Flink fyr faktisk.. Så stødte jeg atter ind i Irwind, far til en af spillerne på U16 holdet. Han var meget begejstret for en helt speciel dansk spiller, nemlig “Tobi” fra FCK’s U17 hold, som havde været på besøg hos Ajax ved flere lejligheder. Dette på trods af at Tobi spiller samme plads som Irwin’s egen søn.

Her til venstre ses Ajax’s akademi.

Efter 4 stive timer på sidelinjen ved div træninger (og nej de laver ikke noget vi ikke osse gør i DK) så var det tilbage i bilen, og mod Eindhoven. Her skulle jeg jeg igen finde hotel, og med hjælp fa min “hotelbooker Kenni”, fandt vi et hotel.. Det var SUPER nice skal jeg lige sige.. Golden Tulip de Jagershorst. Skal man omkring Eindhoven, så SKAL man bo der. Damn det var nice. Jagershorst. Desværre kunne jeg kun bo der en nat da der var fuldt booket idag tirsdag, så nu er jeg på NH Geldrop, hvilket er dyrt, og SLET ikke så nice som det Golden Tulip. Snøft..

Tirsdagen er så gået med at skifte hotel, og været hos PSV Eindhoven, på deres anlæg hvor jeg har set træning her til aften. Det var koldt, og tåget, så man kunne ikke se meget træning. Men det jeg så var faktisk helt okay. Deres anlæg ligger lige i udkanten af Eindhoven, ude i “en skov”, super hyggeligt anlæg.

Imorgen Onsdag står den på endnu en gang træning hos PSV, En snak med deres Akademi leder, og et par U11/U12 kampe. Hvis tågen altså har lagt sig, for idag kunne man ikke se fra forsvar til angreb i tågen. Imorgen aften køre jeg så mod varmere himmelstrøg. Skal lige have et kort stop i Tyskland, Mainz bliver det nok, hvor jeg håber jeg kan få serviceret min bil(spare jo lidt i forhold til hjemme), og måske en lille “Chipning”, hvis det ikke er alt for dyrt.

Anlægget hos PSV Eindhoven kan ses her.

Så Fredag, står den på “rejsedag” for alvor, hvor jeg skal gennem Frankrig mod San Sebastian, og Bilbao. Her kommer Real Sociedad og Atletico Bilbao, før turen går til… Enten Barcelona, eller Madrid. Går den mod Barca, hedder turen efterfølgende nok Madrid – > Sevilla, inden Valencia/Villa Real, hedder den Madrid,, så kommer Barca ind før Valencia/Villa Real. Altså er planen med Portugal, at dette IKKE bliver aktuelt denne gang. Men Men Men.. det er jo muligt det ændre sig undervejs.

Har jo stadig et stort håb om at jeg på min tur, tillige får mulighed for at møde mesteren.. Mr. Laudrup, og dermed få adgang til hans tanker og ide’er på Mallorca og omkring deres akademi. Er der nogen der læser dette som kunne være mig behjælpelig med kontakten, hører jeg gerne på ks@globalfootballtraining.com. Det samme er i øvrigt tilfældet til Barcelona og deres akademi, som er et noget “lukket land”, og jo er et sted MAN BARE SKAL besøge. Så en kontakt ind til deres akademi ønskes tillige.

Mere kommer når jeg har de konkrete planer på plads.

HUSK at du kan melde dig til her på siden, så du automatisk får besked når jeg har skrevet på bloggen. Dette gøres i venstre menu, hvor du blot indtaster din mail.